התקפת סייבר הינה פעולה או סדרת פעולות אקטיביות המכוונות לפגוע במשאבים הטכנולוגיים של הארגון, ו/או לחבל באמצעות משאבים אלו בפעילותו הסדירה. התקפות סייבר מתוכננות ומתבצעות על ידי האקרים מתוחכמים המנצלים פרצות באבטחת מערכות המידע של הארגון , והרקע להתקפות במגזר העסקי הוא לרוב כלכלי מתוך כוונה לגרוף רווח, לחבל בפעילות מתחרים או לבצע ריגול תעשייתי.
מבחינים בין מספר סוגים שונים של התקפות סייבר:
מתקפת פישינג (דיוג) – שמטרתה היא השגת פרטי משתמשים וסיסמאות כניסה למערכות הארגון הן לצורך קבלת גישה למידע הארגוני ווהן לצורך החדרת נוזקות (תוכנות זדוניות) שיפגעו בהן. התקפות אלו מבוצעות לרוב באמצעות משלוח דואר אלקטרוני הכולל קישור לאתר מזויף אשר מתחזה לאתר של מותג ידוע, ומעודד את הנמענים להשאיר פרטי התקשרות.
וירוס כופר – התקפות סייבר מסוג וירוס כופר כוללות משלוח מייל או הודעת ווטסאפ ממספר לא מוכר, כאשר עם פתיחת ההודעה מוחדר למחשב של המשתמש קובץ של תוכנה זדונית אשר מזיקה לנתונים ולתוכנות המותקנות עליו. בשונה מווירוס מחשב רגיל, מתקפת וירוס כופר תלווה בניסיון לסחוט כספים בתמורה להשבת הקבצים התקינים לידי בעליהם המקוריים.
התקפות למטרות מניעת מתן שירות – מדובר בהתקפות סייבר הדורשות באופן יחסי ידע טכנולוגי מועט והן מתבטאות בהעמסת משאבי המערכת של הארגון, באופן שמונע מהארגון מלספק שירות, ומסב לו נזק כלכלי ותדמיתי רב.
מתקפת סוס טרויאני – בסוג זה של מתקפת סייבר מוחדר רכיב תוכנה למערכות הארגון באמצעות הודעת מייל או חיבור של התקנים כדוגמת כרטיס USB . זאת על מנת להשיג ואף שליטה במערכות הארגון לצורך איסוף מודיעין עסקי, שיבוש של המידע הקיים ו/או השבתה של מערכות הארגון.
התקפות APT Advanced Persistent Threat – סוג זה של התקפות סייבר מתמקד בארגון ספציפי תוך ניצול חולשות במערך האבטחה שלו לצורך הסבת נזק. הכוונה להתקפות מורכבות ומתוחכמות הכוללות מספר פעילויות אשר מבוצעות לאורך תקופה, ויכולות לכלול מהלכים הנערכים בכמה חזיתות שונות, הן במישור הטכני והן במישור האנושי.
הפלת אתרים – מתקפת DOS – סוג זה של מתקפות סייבר מכוון להפלת אתרי סחר, שירות או אתרי תדמית של חברות וארגונים והוא נעשה לרוב על ידי משלוח כמות רבה מאוד של בקשות כניסה לאתר, אשר גורמות לקריסה של השרתים. בהתקפות מסוג זה לרוב לא ייגרם נזק למידע הארגוני עצמו, אולם הפגיעה התדמיתית בשל אי מתן השירות ומשבר האמון שעלול להגרם מצד הלקוחות, עלול להוביל להפסדים מתמשכים בקנה מידה גדול מאוד.