ניהול רושם – עשה ואל תעשה בעסקים

  • פורסם ב :ינואר 3, 2023
  • זמן קריאה: 3 דק'

החיים החברתיים שלנו מבוססים על אינטראקציות בינאישיות הכוללות מחוות, הבעות פנים, תנועות גוף ואינספור התנהגויות המשמשות לתקשורת בינאישית. בכל אינטראקציה בינאישית – אם זה מול אדם חדש או מוכר, אם זה במדיה המקוונת כשמעלים למשל תמונה לאינסטגרם, או אפילו כשאנחנו מדברים עם הורינו בטלפון – אנו משתמשים ב"ניהול רושם" בין אם זה במודע או שלא.

ניהול הרושם

ניהול רושם הוא תהליך מודע או לא מודע שבו בני אדם מנסים להשפיע על תפיסותיהם של אנשים אחרים על באמצעות התנהגות, דיבור, שפת גוף ועוד. התיאוריה הוצעה לראשונה ע"י הסוציולוג ארווינג גופמן.
הצגה עצמית היא שם פופולארי ומוכר יותר לניהול רושם, בה אדם מנסה להשפיע על תפיסת הדימוי שלו בעיני אחרים. הרעיון של ניהול רושם יושם תחילה בתקשורת פנים אל פנים, אך לאחר מכן הורחב לתקשורת מקוונת כמו למשל במדיות החברתיות ובאינטרנט בכלל.

מדוע ניהול רושם חשוב?

ניהול הרושם הוא ההזדמנות שלנו להציג את עצמנו, ולייצר את הדימוי שאנחנו רוצים להציג בעיני אחרים. ניהול הרושם חשוב כל כך כי אנחנו רוצים להעביר לעולם מסרים שיהיו בהלימה למה שאנחנו רוצים לשדר. הרושם הראשוני הוא כה משמעותי עד שהמוח שלנו מבצע אלפי חישובים תוך שניות מרגע שפגשנו מישהו חדש. אנחנו בוחנים ושופטים אותו לפי הלבוש, שפת הגוף האמינות שהוא משדר, הביטחון העצמי ועוד. ברגע שמישהו מגבש עליך דעה או על המותג שלך, קשה מאד לשנות ולעצב זאת מחדש.

הדבר נכון גם לגבי הופעות באינטרנט. תוך שניות מרגע שמישהו גיגל על החברה שלך, הוא כבר יקבע אם הוא סומך עליך או לא – אפילו בלי להחזיק במודעות את זה שהוא עשה זאת. לכן גם באינטרנט נרצה ליצור את הרושם הטוב ביותר. הדבר יכול להעשות ע"י מיתוג מחדש, הפצת תוכן מקצועי ומתאים למותג, בדיקת הביקורות והדירוגים שלך, הסרת תוצאות חיפוש שליליות ועוד. אפילו ביקורת שלילית אחת עלולה להספיק כדי לשנות את דעתו של מישהו לגבי עשיית עסקים איתך.

ניהול רושם פועל הן ברובד "עסק – עסק" (b2b) כאשר הינך כבעל עסק יוצר קשרים עסקיים חדשים ומשמר קיימים, בצד השני עולות שאלות כמו, האם זה עסק שראוי לייצר איתו שיתופי פעולה? האם הוא אמין? האם מקצועי ומומחה בתחומו? וברובד "עסק – לקוח" (b2c) עולות השאלות, האם הלקוח יכול לתת בעסק אמון? האם הלקוח מרגיש רצוי ומוערך?
את הרושם הרצוי נשיג באמצעות יישום ההדרכות והנחיות לנציגי השירות הטלפוני או השטח. בקישורית למשל מוצע שירות מענה אנושי, מענה של נציגי שירות שעונים בשם העסק ומעניקים מענה מיידי לפניות של לקוחות. שימוש בשירות כזה עשוי לשפר משמעותית את ניהול הרושם הראשוני של לקוחות העסק. באמצעות מענה אדיב, מקצועי וזמין עובר מסר, שלך כבעל עסק חשוב שהלקוחות יקבלו תמיד מענה. עצם המענה הראשוני מגביר את תחושת הביטחון.

טכניקות לניהול רושם

אספנו לכם כמה טכניקות לניהול רושם, השתדלו להשתמש בהן כאשר אתם מנסים לעשות רושם טוב על מישהו:

  • קידום עצמי: הדגשת התכונות וההישגים הטובים ביותר שלך תוך מזעור החלקים השליליים
  • קוד לבוש: התאימו את הלבוש שלכם לסביבה אליה אתם מגיעים, בין אם מדובר בסביבת עבודה, בילוי או פנאי
  • הסכמה: הסכמה עם דעתו של אחר כדי לקבל את הסכמתו, גם אם אתם לא מסכימים ב-100% התייחסו לחלקים בדעתו שאתם כן מסכימים אתם
  • מחמאות: השתמשו במחמאות לאחרים, זה יגרום להם להרגיש קרובים ואהודים על ידכם וכך לראות את התכונות החיוביות שלכם
  • תירוצים: ניסיון להפחית את ההשפעה הנתפסת של אירוע על ידי הקטנת חומרתו
  • התנצלות: קחו אחריות על דבר שנגרם באחריותכם ובקשו סליחה
  • אסוציאציות: שוחחו והעלו נושאים שיש לכם במשותף כדי לשפר או לשפר את מערכת היחסים
  • מחוות חבריות: עשו דברים נחמדים כדי לגרום לאחרים להרגיש שאתם חברותיים ומזמינים
  • מחוות עסקיות: זכרו להתייחס ללקוחות שלכם בזמנים מיוחדים עבורם, חגים ומועדים, באמצעות הטבה מיוחדת, הצעה לשירות חדש ומתאים וכו'

הטכניקות האלה שימושיות הן בחיים האמיתיים והן באינטרנט, אבל יש דברים נוספים שניתן לעשות כדי לנהל את הנוכחות המקוונת שלך. קודם כל, היו מאוד מודעים לביקורות, מאמרים או אזכורים אחרים שעלולים לשפוך אור שלילי עליכם או על העסק שלכם. נסו להסיר אותם או לפחות הגיבו להם והראו שאתם עושים מאמץ לתקן כשלים ולהגיב לתלונות. זה כולל גם הערות לא מחמיאות, סיפורים או תמונות שאולי העלית או פרסמת בעצמך ברשתות חברתיות או במקורות אחרים.

יש באפשרותך גם לנהל את המוניטין שלך ע"י התערבות בתוצאות החיפוש שלך בגוגל, כך שכאשר אנשים מחפשים אותך במנוע החיפוש, התוצאות הטובות והחיוביות ביותר נמצאות בראש. זה יכול להיעשות באמצעים שונים כולל הסרה של תוצאות, ביטול אינדקס או דחיקת תוצאות שליליות כלפי מטה ע"י העלאת תכנים חיוביים. על ידי יצירת תוכן המשקף תדמית חיובית של המותג שאתה רוצה להציג, זה ידחוף את התוצאות השליליות או הלא רצויות הללו.

שמרו על אותנטיות

ניהול הרושם אמנם חשוב מאד, אך הוא לא מצדיק טענות שווא או שקרים. כאשר אתה משקר כדי ליצור רושם טוב, האמת תצוץ לעתים קרובות בדרך זו או אחרת, ואז המוניטין שלך ייפגע הרבה יותר. חשוב ליצור תדמית חיובית של עצמך המבוססת על האמת, ולוודא שאתה או המותג שלך אכן עומדים בטענות שלך תוך כדי יצירת הרושם. אותנטיות היא המפתח כאן. כל עוד נעשה שימוש אותנטי בטכניקות ניהול רושם, קיים סיכון קטן לכישלון. לכן השתדלו לשלוט בנרטיב, אבל ודאו שמה שאתם אומרים הוא עובדתי. הציגו את הגרסה הטובה ביותר של עצמכם תוך כדי שמירה על כנות.

אל תפספסו לקוחות

השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם מיד. אנו זמינים 24/7

    אני מאשר קבלת הטבות ופרסומים שיווקים
    או חייגו אלינו 1-800-77-1818

    דילוג לתוכן